Start » DigiD
DigiD is de afkorting voor Digitale Identiteit. Het is een persoonlijke toegangscode op internet om te laten weten wie je bent wanneer je persoonlijke zaken wilt regelen. In het normale leven vraagt een medewerker een identiteitsbewijs of een paspoort. Op internet kun je met een DigiD bijvoorbeeld huurtoeslag of zorgtoeslag aanvragen, een verhuizing doorgeven of belastingaangifte indienen.
Het DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord, die je beide zelf uitkiest. Het DigiD is 3 jaar geldig nadat je deze voor het laatst hebt gebruikt. Op de website van DigiD.nl vind je uitgebreide informatie over de mogelijkheden.
Wie helpt mij bij het aanvragen van een DigiD?
Wanneer u niet zelf een DigiD kunt aanvragen, kunt u terecht bij het inloopspreekuur Digitale Overheid, iedere maandag van 9.30 tot 12.00 uur in de Kappen.
De Noaberpoort
Formulierenbrigade
Waar kan ik leren hoe ik een DigiD aanvraag en kan gebruiken?
Steeds vaker moeten we (overheids)zaken online regelen. Bij de cursus ‘Digisterker’ van de bibliotheek leer je hoe je een DigiD kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om een verhuizing door te geven en de belastingaangifte in te dienen.
Bibliotheek Haaksbergen
Ondersteuning bij computer en internet
Steeds meer zaken gaan via internet zoals het aanvragen van toeslagen bij de belasting of het doorgeven van een verhuizing.
In Haaksbergen zijn verschillende cursussen en bijeenkomsten waar je leert omgaan met de computer en andere digitale zaken:
- cursussen in samenwerking met Seniorweb.
- het digitale inloopspreekuur van DigiTaalhuis Haaksbergen: iedere maandag van 9.30 tot 12.00 uur in de Kappen.
- bij Ziens kun je ook terecht met allerlei vragen over omgaan met de computer.